fredag 15 januari 2010

Första dagisveckan avklarad

Idag är det fredag och Lucas har haft sin första inskolningsvecka på dagis. Eller förskola om ni föredrar det. När jag var liten hette det dagis. Förskola låter så vuxet.
Dag 1, 2 och 3 gick bra, då var vi där mellan 9-11 och jag fanns i närheten hela tiden. Dag 4 gick jag iväg till personalrummet i ungefär 45 minuter. Lucas noooo like. Fröken Sara hann knappt säga "ska vi ta och prova att du går iväg lite"... innan Lucas desperat slängde sig mot mig och klängde sig fast. Jag sa: Hej då, ses snart! och gav honom till Sara. När jag gick iväg hörde jag hans illvrål ljuda över hela Svedala. Stackars Sara som höll honom alldeles nära sitt öra.
När jag kom tillbax satt han förnöjt och lekte med klossar som om ingenting hänt. Han hade inte varit så mycket ledsen som han var arg. ARG som ett bi var han. Sara fick pyssla och ditta och dona ett bra tag innan han lugnade ner sig.
Vi gjorde ett nytt försök idag, jag var med honom första halvtimmen och sedan gick jag hem i två timmar. Samma kläng, samma vrål. MEN, han hade lugnat sig efter bara någon minut. Sara är nu sjukskriven pga tinnitus.
När jag kom tillbax satt de och åt, tomatsoppa med pasta och hembakt bröd. Så där satt min lille kille på en helt vanlig stol och åt helt vanlig mat med helt vanliga bestick och såg ut som om han medverkat i DET STORA TOMATKRIGET.
Resultatet av en veckas inskolning på dagis kom idag: 38,5 graders feber, snorig näsa och hosta.
Det är väl som det ska vara kan man säga.
Nästa vecka ska Lucas få prova att sova på dagis. De sover utomhus i sovsäckar. Ska bli intressant att se hur det ska gå. Tydligen brukar det inte alls vara något problem.
Nu är batterierna till mitt trådlösa tangentbord slut så jag avrundar här.
Trevlig helg!

4 kommentarer:

Britt sa...

Du får ge lent honungsvatten till argbiet, så förkylningen släpper taget. Väntar med spänning på fortsättningen...

Jenny sa...

Sover utomhus??? det var nått annorlunda!! Ja det där med dagisförkylningar har man ju hört om.. Lycka till nästa vecka. KRAM

Maria sa...

Ja du sovningen brukar gå över förväntan faktiskt :) Malte sover fortfarande 1 h på förskolan och han lägger sig själv och somnar bums. Så är det aldrig hemma....

elle sa...

Hej, barnen är som ett helt annat barn på dagis. Sitter still vid maten, städar undan, lägger sig själv osv osv...

Elin sov utomhus i vagnen en till två ggr/dag oavsett väder o vind fram tills hon började på dagis. Så jag var smått orolig hur det skulle gå att sova inomhus på helt plötsligt. Men det gick finfint!