lördag 21 mars 2009

Äntligen!

Här är vår nya familjemedlem! Rave On Cookie Fauve AR, kallad Cookie till vardags (hon är halvsyster till Avanti som vi tyvärr fick avliva i höstas). Fredag den 13:e mars åkte jag, Lucas och Pamela upp till Ronneby och kennel Rave On för att hämta hem Cookie. Andreas var uppe i Arvidsjaur på jobb så min supersnälla kompis Pamela ville följa med och hjälpa till att få hem valpen. När man e så liten vill man ju sitta i en trygg famn på väg till sitt nya hem. Vi susade iväg strax efter nio och var framme halv tolv. Vi fick gott fika och pratade och ordnade med det praktiska tillsammans med Eva. Sedan var det dags att åka hemåt igen. Jag körde, Lucas satt i sin Maxi-Cosi i baksätet och Pamela satt på passagerarsidan med Cookie i knät. Resan hem gick bra, vi hamnade i en bilkö som berodde på att en lastbil krockat med en älg och vi var tacksamma att det inte var vi som krockat.... När vi kom hem gick jag och hämtade Molly och tog ut henne till Pamela och Cookie så att de fick hälsa. Molly gjorde som vanligt, dvs ingenting. Jaha, en liten valp. Kan vi gå in nu? ungefär så gick det till hahah..... Sedan åkte Pamela hem och jag gick in med bebis och hundar. Andreas har som sagt varit iväg på jobb så jag har varit ensam en vecka med en bebis, en hundvalp och så Molly. Men det har gått jättebra! Jag har fått öva på simultanförmågan kan man säga hahah! Cookie har nu varit hos oss i en vecka och hon är verkligen helmysig! Det var uppfödaren Eva som fick lov att välja valp åt oss, hon känner ju valparna bäst och hon vet oxå vad för slags hund vi vill ha. Med tanke på att vi har en sexmånadersbebis valde hon ut en hund med rätt "av och på-knapp". Dvs hunden ska kunna slappna av när man är inne och tar det lugnt och sedan ska hunden kunna jobba och vara på hugget när det är dags att träna. Cookie hade varit den valp som verkligen kopplade av när inget hände. "Åkej, vi ska ta det lugnt en stund verkar det som, då passar jag på att vila lite" ungefär. Så när hon nu kommit hem till oss och jag sätter mig för att amma Lucas, då tar det inte lång stund innan hon ligger och vilar vid mina fötter. På nätterna sover hon jättebra, när jag varit upp och ammat Lucas tar jag ut henne och kissa, sedan somnar hon snabbt om igen. Men jädrar i min låda att hon kan busa oxå! Jodå, fullt ös medvetslös emellanåt, precis som det ska vara när man e en liten valp. Molly tar ingen större notis om henne men om hon kommer för nära matskålen när Molly äter eller om hon försöker ta Mollys tuggeben, då får hon sig en liten känga. Men inget som är för mycket för henne. Molly är ju en väldigt snäll hund och tar inte i för mycket. Cookie har funnit sig väl till rätta här och när vi är ute är hon en tuff brud och väldigt nyfiken. Det ska bli spännande att se hur hon utvecklas. Eva, tusen tack för denna fina hund! Pamela, tack för hjälpen att hämta hem henne! Anna och Pamela, tack för lånet av kompostgaller, en hundägares bästa vän haha!
I köket hemma hos Eva, myser med min nya lilla valpsing

Kissepaus på vägen hem

Vi fick stanna efter halva vägen för att ge Lucas lite mat och då passade Cookie på att ta en promenad i skogen med Pamela

Söööööt liten tös eller?
Jag och min fina pipis

Här ligger Cookie och vilar tillsammans med Molly. Hon är inte BARA grinig den gamla tanten =)
Den röda filten har legat lite i valplådan hemma hos mamma och syskonen, det kan vara skönt att ha med sig lite trygg doft när man åker iväg till nytt hem

Skönt att mysa på fällen i solen, särskilt bra plats precis vid bordet ifall något gott ramlar ner...

Lucas vill oxå passa på att mysa i vårsolen

"Jag är heeeelt säker på att denna mojjäng är till för små valpar att sitta i......eller hur matte?"
En sån söt liten tös kan man väl inte schasa ner från babysittern....?


8 kommentarer:

Jenny sa...

åhh vad roligt att du äntligen uppdaterat! Hon är ju grymt söt valpisen... hur ser planen ut den kommande veckan? skönt att hon kan koppla av ; )

Kram kram

Anonym sa...

det var på tiden.. har väntat o väntat på att ska uppdatera.. Äntligen..! Shit så tårögd jag blev, hon e så underbara!! Älskar valpsinar o Speciellt av briardras! Det var en ära att få följa m, tack :) Hon e så söt!! :D Kul att det går så bra =) Det ska bli väldigt skoj o se henne utvecklas.. Er utvecklas tillsammans. O det känns skönt att vi andra har ett litet försprång ute på tävlingarna nu.. ett tag till iaf! Ha dte bra! Kram!!

Anonym sa...

Men hörru.., så roligt med en liten puppy! Kan tänka mig att du får öva på simultankapaciteten, men finns väl inget som inte "lapp-mamman" fixar!
Lycka till med er nya valp!

Anonym sa...

GRATTIS!!
Kul, vilken tös!
Hoppas att ni får kul!
Kram kram

Anonym sa...

Oj så söt hon är! Vad roligt att ni fått hämtat hem henne nu!

Unknown sa...

Nämen!? En uppdatering?!!! VA ROLIGT!!!
Hon är ju supersöt! Rolig bild på henne i babysittern... hehehe!
Skönt att det verkar gå bra, både med Molly och med att finna sig till ro.
Ha det jättegott! Kramen

Anonym sa...

vilken liten sötnos..! Ännu en liten bebis i huset, ni ynglar av er på löpande band... kram fr rutvik

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅHHH:):) Så søøøøøøt:) Utrolig herlig lille Coockie var. Jeg håper å få treffe henne i fremtiden:) Kleem fra Jeanett&co og lykke til