lördag 24 april 2010

Cookies MH (mentaltest)



Förra helgen åkte jag (Cookie) och matte upp till uppfödaren Eva i Ronneby för att gå MH (mentaltest hund) samt för att göra extreriörbeskrivning på hela valpkullen. Vi hade sån tur att Anna villa hänga med oss så vi startade hemifrån kl 7 och susade förbi Vingelstad för att plocka upp vårt sällskap. Tack Anna för fotografering och trevligt sällskap! ( Att bilderna är lite kass kan inte Anna lastas för, en förvirrad matte hade glömt ställa in kameran rätt och hon hade även missat att ladda batteriet i videokameran....skämmes ta mej faaan!)
På bilden ovan är vi precis på väg att börja Mentaltestet.


Ett av momenten går ut på att jag och matte promenerar i godan ro i skogen då PLÖTSLIGT denna overall åker upp med en smäll! Shit va läbbigt!


Huuuu, VAD var det??


Hmm, matte verkar ju inte vara rädd så då törs nog jag oxå.....

Jag nosar lite.....

Äh, var ju inget farligt! Å nu ska vi visst promenera förbi denna overall för att se att jag verkligen har släppt det där att jag tyckte det var otäckt.


Sniff! Jag ÄÄÄR inte rädd, det ser jag väl att det bara är en fånig blå overall juh!


Åsså promenerar vi vidare i skogen....men VAD? det skrammlar nåt förskräckligt bakom det där granriset!


Hm, verkar mysko....bör kollas upp.....


Matte, titta du först så står jag här.


Verkar inte heller vara nåt farligt så jag kommer väl å tittar.....

*Fnys* VEM har lagt en massa kedjor och kättningar på plåten mitt i skogen?? Visst e jag duktig som vågar mig fram och kika på spektaklet?



Här står jag och nosar lite....märker ingenting...... *tralalalalalaaaa*



WHAT?? VAD är det där??


Vad i hela?? Varför kommer det spöken gående mitt på ljusa dagen?? Matte, du har ju sagt att det inte finns spöken!


*VOFF VOFF * FNYS * VOFF VOFF * FNYS* VOFF VOFF*

Det här tycker jag bestämt INTE ALLS OM! KOM INTE HIT!


Bra, nu har de lugnat sig och vänt sig om....kanske jag kollar upp det här oxå....


Åj, matte närmar sig spökena....jag avvaktar lite.....


ÄH! Var ju bara en skojjig människa där under lakanet!


Sen blev det dags för lek med kamptross! Sånt gillar jag!
Men vad är det för en dåre som går lös i skogen och skjuter med bössa??
(här avlossas två skott under leken)
Kom igen matte, ta hit den!
(åsså vill man se om hunden återupptar leken efteråt, och det gjorde jag!)

Mera, mera!


Sen sköt de rackarna medans vi stod och vilade oxå! Jag försökte få syn på den busen men han hade nog gömt sig.....


Avslutningsvis en bild på Cookie, Cleo och Cody som busar på kvällskvisten. Sedan sov de som små grisar.... Vi hade en kanontrevlig helg och sov över i klubbstugan och dagen efter tränade vi spår, Cookie skötte sig alldeles utmärkt!
MH:t gick jättebra, jag tycker att Cookie reagerade i stort så som jag trott. Fick en tvåa på skotten men så är hon inte heller så van vid skott. I det stora hela är hon väl en hyfsat normal hund, dock inte lika tuff som Avanti (förra briarden vi hade) men det är rätt skönt oxå. Hon lyssnar lite mer och tyr sig mer till mig. Avanti gjorde ett strålande MH så jag ska inte jämföra dem.... Jag är mycket nöjd med Cookie, hon är en fin ung dam med framtiden för sig!
Tack Eva för en kanontrevlig helg, god mat och bra upplägg!

5 kommentarer:

Jenny sa...

Hey!!! Vad roligt att det gick bra!! Jag tycker inte alls att bilderna blev dåliga, man ser ju precis vad som händer, men synd på filmen ju!

Vi hörs, kram!

Unknown sa...

Det var jätteroligt att få följa med på erat MH! Tack för att jag fick chansen!
Jo, fibblade en del med inställningarna på kameran men det är lite svårt när det inte är ens egen...
Kramen på er!

Mariia sa...

Kanon! Jag skulle oxå vilja testa.... Men jag är rädd för spöken. Fin, fina bilder! Kram

Camilla sa...

Vad duktiga ni var på MH:t! Tycker Cookie gjorde det jättebra, och bilderna blev inte alls så illa :) Grattis i efterskott till alla fina uts.resultat! Fick tips av Anna om att du är duktig på spårning. Jag har börjat fundera på att försöka träna lite spår så det vore jättebra om jag kan få lite tips av dig :) Hoppas vi ses på träningar framöver, och att det löser sig med jobbet. Kram! :)

Camilla sa...

Hej igen! Ja tack jättegärna :) Vi kan väl höras av i nästa vecka om någon dag som hade funkat för oss båda :) Kram