måndag 27 juli 2009

Avanti

Här kommer ett argt, besviket och lesset inlägg om varför vi avlivade Avanti. Det finns tydligen människor som anser att vi inte gjorde ALLT för att hjälpa Avanti. Det finns alltså så korkade människor som inbillar sig att vi avlivade vår älskade Avanti pga att vi fick barn!!! Det finns säkert människor som gör så MEN INTE VI! Redan när han var ung märkte vi att något inte stod rätt till, han kliade sig alldeles för mycket. Det började med kliande, sedan kom små utslag, det blev värre och värre och utvecklades till fukteksem (s.k hotspot). Han kliade sig jämt och ständigt, sista sommaren fick han gå med tratt sex veckor i sträck, dessförinnan gick han med tratt till och från. När han var 1 ½ år gammal fick han ett hotspot som gick över halva ryggen (som ni ser på bilden, denna bild är dock tagen när såret blivit lite bättre), vi fick akut åka in till djursjukhuset och SÖVA NER HONOM för att kunna raka honom och rengöra såret. Veterinärer och djursjukvårdare led med Avanti och oss. När Avanti vaknade efter behandlingen sprang han runt i panik i undersökningsrummet och SKREK för att han hade så ont!!! Vi har varit till flera olika veterinärer och försökt med diverse olika medicineringar och behandlingar, vi har gjort allergitest med blodprov som tyvärr inte visade något. Det vi INTE gjorde var pricktest. För att göra pricktest måste hunden vara utan kortison i en månad. Samtliga veterinärer var överens om att Avanti INTE skulle kunna klara sig utan sin kortison under så lång tid utan att lida fruktansvärt. Vi ville inte låta vår hund lida i en månad för att kunna göra ett pricktest. Som förmodligen inte skulle visa något ändå eftersom blodproven (som vi tog flera gånger) inte visade något. Vi provade olika foder, vi tog bort mattor, vi bytte matskålar, vi klippte ner honom till några millimeters päls, vi gjorde allt vi kunde. Men han bara fortsatte klia sig. Han gnuggade sitt lurviga huvud mot mattor och väggar för att kunna klia. Han kliade med tassar och tänder. I perioder kunde han var liiiite bättre, utan utslag och sår men med konstant kliande. Sedan började det igen....slickande och tuggande på benen......små utslag som växte, vi klippte bort päls kring såren, vi tvättade, vi rakade och vi medicinerade. Varje morgon höll vi andan att han inte skulle blivit dålig över natten. Förra sommaren bokade vi en tid för avlivning för att han skulle slippa lida mer.....då hade han gått med tratt i sex veckor i sträck. ÄR DET ETT LIV FÖR EN HUND??? Men så vände det! Igen..... Lika plötsligt som han blev dålig, blev han bättre. Vi avbokade tiden för avlivning. Å vi hoppades. SOM VI HOPPADES. Att NU kanske. Kanske kanske har han blivit bra...men nej. Det gick några veckor....en morgon kom jag ner och då låg det stora tovor med päls i hela hallen. DET KLIADE SÅ MYCKET ATT HUNDEN SLET AV SIN EGEN PÄLS OCH TUGGADE UPP STORA KÖTTSÅR PÅ BENEN. Då kliar det mycket kan jag säga. Han led. Vi led. Vi hade försökt i två år med att få honom frisk. Inget hjälpte. Vi tog beslutet att låta honom få vila. Att låta honom få somna in. Jag grät när jag ringde och bokade en ny tid. Jag grät så jag inte kunde prata, jag hulkade fram mitt ärende. Andreas grät. Jag har aldrig sett en vuxen karl gråta så. Jag grät morgonen innan vi skulle åka iväg en sista gång. Jag grät hela vägen till veterinären. Jag grät när han fick somna in i min famn. Jag grät när jag åkte hem i en tom bil, utan vår älskade Avanti. Både jag och Andreas grät i månader efteråt. Vissa dagar gick det bra, andra dagar började vi stortjuta om vi bara såg eller hörde något som påminde om Avanti. SÅ KOM FÖR I HELVETE INTE OCH PÅSTÅ ATT VI INTE GJORDE ALLT FÖR VÅR HUND! Att vi i samma veva fick barn har inte med saken att göra. Avanti hade fått somna in oavsett. Det hade vi bestämt redan innan, att nästa gång han blir så dålig igen, då får det vara nog, då får han somna in och vila. Den enda anledningen till att vi avlivade Avanti var för hans eget bästa. En hund ska inte behöva lida så. En hund ska inte behöva slita av sig sin päls med sina egna tänder.
Vi avlivade INTE Avanti för att vi fick barn. Det borde väl ändå framgå eftersom vi skaffade en ny hund när vårt barn var 6 månader. Samma ras. Vi avlivade INTE Avanti för att det var jobbigt för mig när Andreas jobbade borta. Nu har jag en bebis, en gammal labrador och en ung briardbuse på sex månader och Andreas jobbar fortfarande borta. Jag skaffar väl inte en ny briard om det var så jävla jobbigt!
Så fatta bara det: INGEN AV VÅRA HUNDAR SKA NÅGONSIN BEHÖVA LIDA, OCH OM JAG FICK GÖRA OM DET SÅ SKULLE VI HA AVLIVAT HONOM TIDIGARE FÖR ATT HAN SKULLE FÅTT SLIPPA LIDA SÅ LÄNGE.
Å om det är någon som undrar över något som har med detta att göra, fråga då MIG så ska jag berätta, sitt inte och spekulera och dra egna slutsatser om något ni inte vet någonting om!


6 kommentarer:

Jenny sa...

Linda!!!

Det är ju självklart att ni gjorde det rätta!!!

Ta nu och skit blanka fan i vad ignoranta människor som inte har med dig och din familj att göra tror eller tycker. Alla vi som känner er vet att ni är bland de bästa hundägarna som finns och att ni saknade Avanti nått fruktansvärt!

Du skall inte bry dig om elakt förtal eller korkade påståenden.

Puss på dig bästa Linda!! Jag beundrar dig för att du är så bra med dina hundar!!

Unknown sa...

Vad är det för ett jävla dumhuve som går runt och spekulerar! Undra kan man alltid göra men då får man väl för bövelen fråga berörda? Är det inte så man gör som vuxen?

För en som såg allt detta på nära håll kan jag bara säga, ni gjorde allt i er makt och lite till! Å det vet jag som själv har en allergisk hund.

elle sa...

Ni tog rätt beslut angående Avanti oavsett vad andra tycker! Det var hemskt att höra dig berätta hur han mådde i perioder.

Att ni tog bort honom pga att ni skulle ha en bebis är bara skitsnack! Annars skulle ni väl knappast skaffa en hund till och dessutom behålla Molly... Lägg till träning och utställningar som ni dessutom engagerar er i...

Vi som känner er vet att ni är trygga, kloka, snälla, insiktsfulla och engagerade människor (mm mm). Stå på er och bry er inte om vad andra, mindre vetande, människor tycker och tänker!

Ni vet vad som är bäst för er själva, er familj och era hundar.

Kram till er alla!

Anonym sa...

Verkligen tråkigt att läsa att folk tror att ni avlivat honom för att ni skaffat barn. Hoppas dom skämms som fan nu. Som andra har skrivit, vi som känner dig vet att du är en superduper duktig hundägare, tänk om alla hundar hade haft det så bra.
Förstår att det känns fruktansvärt när folk går och pratar så om en men vissa människor verkar inte ha bättre saker för sig än att baktala andra.
Många kramar
Linda, Sune och Ruth

Camilla sa...

Jag kan inte fatta att vissa människor tror det här om dig och din familj! Att du skulle tagit bort Avanti för Lucas skull eller av lättja! Visserligen kände vi inte varandra under Avantis tid, men jag läste ofta på din hemsida och blogg om era framsteg på träning/tävling, om hans sjukdom m.m, och så mycket vet jag att någon som lägger ner så mycket tid på sina hundar som du gör omöjligt skulle avliva en älskad familjemedlem om det inte var absolut nödvändigt! Jag grät när jag läste ditt inlägg om den hemska dagen då ni tvingades ta bort honom för jag kunde knappt föreställa mig hur fruktansvärt ni måste ha mått då, och hur det skulle ha känts om det var jag som hade varit tvingad att fatta samma belut om Nouchi. Jag tror att Avanti sitter uppe i himlen nu med massa snälla hundkompisar och smaskiga grisknorrar :) och tittar ner på oss med den speciella blick som bara en lycklig briard har. Du gjorde helt rätt Linda som lät honom slippa lida, tvivla aldrig på det! Cookie kan aldrig ta hans plats, hon är en egen individ som kommer att ge dig egna minnen, men hon kan hjälpa dig att gå vidare. Avanti har redan lämnat avtryck i många hjärtan och han kommer aldrig att bli bortglömd :)

ps Tack för att du kom och tittade på oss igår, det betydde jättemycket för både mig & Nouchi. Stor kram till dig och din fina familj med både två- och fyrabenta! :)

Lindslay sa...

Vad det är tråkigt att folk bara bildar sig en uppfattnign om saker och ting som de inte har en susning om. Sånt gillar vi inte alls.

Jag tycker att det är ganska tydligt att du alltid gör allting för dina vovvar. Lätt att säga att du inte ska bry dig, men gör inte det.