tisdag 21 april 2009

Valpkurs

Premiär på valpkursen i söndags! Eftersom Ante är iväg å jobbar så var jag inte helt övertygad om att vi alls skulle komma iväg..... Det jag skulle ha med mig var: en valp, en bebis, skötväska, vagn, bilbarnstol, hundkoppel, korv, vaccintyg, kvitto på inbet medlemsavg, leksak till hund, leksak till bebis, extra par skor, extra jacka, vatten, skål och mig själv. Jag tror det var allt.
Kruxet var oxå att se hur pass bra Skoda Octavia egentligen är. Vi gillar Skoda, både jag och Ante. Men den stora frågan var: KOMMER VAGNEN ATT RYMMAS I BAKSÄTET? Ja, vagnen måste tvunget in i baksätet för i bagaget har jag ju hundburen som tar upp precis allt utrymme där. Mina grannar satt ute med bekanta och fikade när jag skulle prova böka in allt för att se om det fungerade. De bara skrattade hånfullt åt mig för att jag ens ides försöka. Skrattar bäst som skrattar sist!!! säger jag bara. Fick in vagnen, både chassit och liggdelen, lätt som en plätt. Jag försökte tillåme få den tidigare så hånfullt skrattande grannen Åsa att klämma in sig brevid vagnen bara för att visa att det faktiskt dessutom kunde rymmas en människa i baksätet oxå, förutom vagnen. Men hon ville inte. Var kanske rädd för att plötsligt bli kidnappad till en brukshundklubb.
Alltså: jag i framsätet, Lucas i passagerarsätet, vagn i baksätet och hund + hundbur i bagaget. Allt lastat å klart, bara att åka. Vred om nyckeln.....fjutt fjutt fjutt.....sa motorn...... AAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH!!!! Skiten ville inte starta! Så går det när man kör bil en gång i månaden, batteriet laddar ur. Men skam den som ger sig! Krånglade fram startkablarna och tvingade Åsa att köra fram sin bil för att nyttja deras batteri. WROOOM WROOOOM! sa motorn nu. Duktig bil. Så tutade vi iväg till Lund BK (är ju medlem i Svedala men de hade ingen valpkurs just nu). Väl framme fick jag möblera om en sovande Lucas från bilstol till barnvagn. Så packa med mig det jag behövde i korgen under vagnen. Valpen i koppel. Traskade ner till apellplan och hälsade på de andra valparna med hussar och mattar. Sen gick vi in för att börja med teori. Det fick vi göra i ungefär en kvart då vi avbröts av ett VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅL. Okej, Lucas e vaken. Plockade upp honom och han fick sitta i min famn, det var jättelajbans tyckte han. De andra på kursen var snälla och hjälpte mig med att hålla Cookie då det behövdes. Sedan gick vi ut och skulle ha lite övningar. Lucas skulle då sova i vagnen. Tyckte jag. Tyckte inte Lucas. Lucas skrek. Två kvinnor som var med som sällskap till några andra kursdeltagare turades om att dra omkring vagnen på apellplan. Samtidigt skulle jag utföra avslappningsövning med Cookie. Sitta still framför matte. Jöööö, säger jag. Cookie var helt vild. Slängde å krängde Kusin Vitamin. Hon hörde ju Lucas gasta som en skållad gris och såg vilt främmande människor dra iväg med honom i vagnen. Inte kan man slappna av då inte! Å med matte halvt koncenterad på att höra exakt HUR mycket Lucas skrek, halvt koncenterad på att hålla en galen briardvalp hade vi inte vidare framgång. Efter en stund meddelade jag att jag tänkte åka hem. Det hade jag sagt till om redan innan, att jag kommer på kursen men om bebisen blir helt otröstlig åker vi hem igen. Jag är inte där på Lucas bekostnad. Å nästa vecka är Ante hemma så då kan jag och Cookie åka själva i lugn och ro.
Åsa frågade mig då jag stod och lastade bilen innan vi skulle åka, varför jag överhuvud taget ides åka iväg. "Jag har gett mig fan på att jag ska komma iväg på kurs" sa jag. Tänker inte bli hemmasittandes bara för att jag har bebis. Man kan alltid försöka, att det sen inte gick hela vägen, det gör ingenting. Jag gjorde ett tappert försök iallafall. Men som sagt, de kommande kurstillfällena kommer Ante att vara hemma så då blir det lite lugnare.
Så det var det om valpkurspremiären. Nu ska jag plocka upp Lucas som behagat vakna kl 09,26. Sömntuta kallad det visst.
Tjingeling!

5 kommentarer:

Jenny sa...

Ojojoj Linda... vilken dag! Ja, det var ju ett bra försök i alla fall! Kul att du börjat på kursen, skall bli spännade att höra vad ni gör!

Kram på er!

Pamela sa...

haha, bra att försöka iaf! Snällt att folk runt omkring hjälpte till så gott de kunde! Ska bli kul o höra om de kommande tillfällena! När ni gör er redo för LK 1! Kram!

Anna o Pelle sa...

Hahaha, DET ÄR RÄTT! Livet avstannar inte bara för att man får bebis, däremot kräver det viss planering och tålamod har jag hört ;)! Bra kämpat där!
Hånfulla grannar kan kallt räkna med att bli kidnappade till bhk...
Säg till om du behöver hjälp framöver på söndagarna, har ju näst sista kursdag med Pamela nu på söndag å efter sista är jag nog ledig. Fast Lucas är ju inte van vid brunetter... Visa en bild på mig varje dag så kanske det löser sig?! kramen till er alla!

elle sa...

hehhe... Man blir bra på packa bilar och väskor när man får barn (+hundar...)! Allt går, tor mig... Toyotan är proppfull mellan varven... Kram till er, saknar dig...

Jenny sa...

Hej!!!
Hur gick det igår? Var förbi dig idag för att snacka lite, men det var alldeles tomt hos er : (

Kul att du kom i söndags!

Kram kram