måndag 24 augusti 2009

Den fantastiske IVAN HAJEK

När vi varit i Nürnberg, Tyskland och hälsat på Andreas mamma och syster med familj så har vi såklart även gått på stan och shoppat. Första gången jag var där satt det en gatumusikant och spelade på sitt dragspel. Det finns många gatumusikanter i Nürnberg men INGEN SOM DENNA MAN! Han är heeeeelt fantastiskt! Ivan Hajek heter han och jag lovar, ingen kan spela som han. Man blir helt förtrollad. Lucas hade varit trött och grinig, bara skrek och grät men där vi gick med honom i vagnen så stötte vi på denna man och hans dragspel. Lucas blev tvärtyst och bara satt och stirrade =). Förtrollad. Just nu när jag sitter och gör detta inlägg kröp Lucas omkring på golvet men nu när jag spelar Ivan på YouTube sitter Lucas bara och lyssnar.
Inlevelsen som Ivan har när han spelar går inte att beskriva, det måste upplevas! Han sitter i slitna jeans och t-shirt på en enkel pall och spelar. Det märks tydligt att han älskar sin musik. Han ser en smula drogad ut där han sitter och spelar, ögonen rullar och vitorna syns. Han försvinner in i sin egen lilla värld. Människor runtomkring kan inte låta bli att stanna och titta och lyssna. Här är ett klipp från YouTube men det kan inte jämföras med att se honom live. Ungefär 2,15 in i låten kommer min favoritsnutt =)

http://www.youtube.com/watch?v=yhymlF9sA2Q

3 kommentarer:

Unknown sa...

Killen verkar ju vara jätteduktig meeen jag har så svårt för dragspel, hua! Kan det vara för att mamma plågade mig med dragspel när jag var liten? =P

Pamela sa...

Så bra, nu kan jag kommentera :D äntligen utan klydd!! :D tacktack!
Men njää det dära m dragspelandet var ju inte rikgit något för mig, visst han var väl duktig, men nä =P kraam!

Malin sa...

Gud så häftigt.. Jag tycker dragspel är kanon, å denna kille var verkligen grym. Måste vara en upplevelse att se honom i verkligheten! Tack för dina gulliga kommentarer på min blogg.. Jag kan lova att jag inte är gravid och jag bara bävar över det alla säger att man ska bli ännu mer förvirrad.. Det går liksom inte ;)