söndag 30 augusti 2009

HJÄLP!!!

Joho, jag har köpt bil. En Volvo 745 från 1987. Gammal ja. Men den går ju från A till B. Detta är bara en nödlösning tills jag hittat rätt Skoda Octavia Kombi.
MEN, nu har jag problem. Märkte Ante imorse.....
Igår satte vi in hundburen i skuffen så att Cookie åker säkert när vi ska på träning. Ja, jag åker ju oxå säkrare om hunden sitter i en bur och inte kommer flygandes i nacken om vi skulle krocka.
MEN, låset till skuffluckan fungerar inte! Detta sa säljaren inget om utan det märkte vi först när vi låst dörren igår och imorse skulle öppna den igen. Det gick inte alls. Den har fastnat i låst läge. Ante fick klättra in bakvägen och öppna inifrån. Det låter lite omständigt men det går ju. Problemet var ju då bara att vi hade en stor hundbur ivägen....fråga mig inte hur han lyckades komma åt att öppna inifrån men det gjorde han och vi fick ut buren. Så om jag nu ska ha nåt i skuffen måste jag först kravla in i baksätet, sedan hänga över och sträcka fram armen för att öppna.........å buren kan jag ju inte ha där då. SKIT SKIT SKITBIL!
Så nu undrar jag, är det någon som känner någon som kan nåt om sånt här?? Nån som är bra på att fixa Volvolås? För jag tänker ju inte lägga en förmögenhet på att ta den till en verkstad som tar hutlösa summor för att fixa det på en 22 år gammal bil...... Hjälp hjälp!
Hojta till om ni har nåt tips!
(För övrigt så är detta mitt etthundrade (100) inlägg och jag trodde det skulle vara lite roligare innehåll än så här.....)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Grattis till etthundrade inlägget! Peter säger att det kan vara en "pinne" (inte av trä då förmodar jag) i handtaget som kan ha hoppat av. Annars kan man gå till skroten och hitta ett handtag/lås från en gammal 745, så slipper du lägga en förmögenhet. Hejja Ante som är så vig och smidig... =P

Pamela sa...

Hmm, låter inte så skoj :( Hoppas snart du hittar en bil som funkar o ni får plats m allt o kan öppna bakluckan på. Jag tänkte komma o hälsa på o prata lite ang. fredag nu i veckan :) Kram

Jenny sa...

Hej!!
Tips 1:
Ha inget av värde i bilen och skit i att låsa den... så kan du ju öppna bäst du vill, fast det beror ju på om du kan ta ut och in hundburen varenda gång.

Tips 2:
fäll ena sätet, sätt buren bak-och-fram (alt i sidled) och ta in hunden från passagererdörren

Tips 3:
Låna min flygbur (om hunden får plats i den) och ställ den i baksätet. Jag hade det så i min mazda förr, gick utmärkt, man spänner fast den med spännremmar.

Tips 4:
Prova att olja låset och lås sedan inte själva bakluckan utan bara dörrarna. Är det c-lås så rör inte bakluckelåset... så var min volvo... om jag låste med c-låset gick det utmärkt, låste jag bakluckan med nyckeln så fick jag inte upp den igen.

Tips 5.
Sälj bilen fort som fan och köp en annan.

Hoppas det löser sig.
Mega kram

Anna o Pelle sa...

Jag vet inte om man kan flörta lite med Peter så han tar sig en titt på möget? Fråga honom på fejjan!
Vilken dag kan du?
Hejja Jenny för bra tips, hahahaha!

Eva sa...

Saknade er i skogen igår. Hoppas, att lillpojken mår bra nu och att vi ses om 14 dar. Antar, att ni ska till BiV nästa helg? Lycka till i så fall.
Kramar

elle sa...

hahahihhiheheheh..! Kul på håll, men inte kul för dig.. fniss ;-)