torsdag 27 november 2008

Receptet på Lussebullarna

Efter vissa påtryckningar kommer nu här receptet på lussebullarna.

Det blir ungefär 30 st lussebullar, jag gjorde dock två satser (det blir 4 plåtar) så det räcker över jul oxå =)


Malins Lussebullar:

50 gram jäst
100 gram smält smör
5 dl mjölk
250 gram kesella lätt
2 påsar saffran
1 ½ dl socker
½ tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin
1 ägg för pensling

Smält smöret och häll sedan i mjölken, låt det bli fingervarmt
Smula ner jästen i en bunke och häll sedan i smör/mjölkblandningen och lös upp jästen
Tillsätt kesella, socker och salt
Tillsätt sedan nästan allt mjöl och blanda ihop tills degen släpper från kanterna utan att kladda (obs, inte för mycket mjöl för då blir degen torr, bara så den precis släpper)
Låt jäsa i bunken under bakduk i ca 40 minuter
Forma lussebullar på plåt med bakpapper, tryck i russin och låt jäsa under bakduk i ytterligare 30 minuter
Pensla med ägg och grädda mitt i ugnen 5-7 minuter i 225 grader (jag satt och vaktade dem, för från en minut till en annan blir de brända)

Hoppas det smakar!

3 kommentarer:

Unknown sa...

TAAAAACK!!! Hoppas att jag får tid över i helgen så ska jag försöka mig på dem! Ska ju va modell till Petra på julskyltningen (ojojoj)...
kramen på er

Anonym sa...

Åh vad bra - tackar!
Helgen är räddad!

Kram på er alla!

Anonym sa...

Hahahahahahaha....., du ville ju att jag skulle lägga ut mitt lusse-bulle recept, men det är faktiskt precis samma som ditt. Det är Kesellan som gör det hela. Mums! Nu behöver jag ju inte lägga ut mitt recept. Kram Karin L