söndag 11 januari 2009

Nu är det nog!

Ante badar Lucas

Mija och Maija på besök



Nu är det nog med allt gottande! Usch och fy. Både jag och Ante har gått upp två kilo i jul. Å vi har INTE ätit mycket julmat, nej, det är cheesecake, chips, godis och annat snask om kvällarna som är boven i dramat. Så från och med idag är det nog. Till den 29:e ska vi ha gått ner dessa två kilo. Sen tar vi resten. Jag vägde 49 kilo när jag blev gravid, det var på nyårsafton -07. Samma dag Lucas kom vägde jag 65 kilo. Alltså gick jag upp 16 kilo. Fråga mig inte vart de 16 kilona satt för jag hade inte mycket mer än bebismage. Men 16 kilo drog jag på mig. De första 10 rasade av mig utav bara farten efter förlossningen. På typ två veckor. Men sen tog det stopp. Jag har iofs alltid vägt ungefär 55 kilo men gick sedan ner till 49 av någon konstig anledning som varken jag eller läkare har kunnat lista ut. Men det gjorde inget. Jag var ju inte sjuk iallafall. Det var ganska trevligt att ha en helt platt mage för en gångs skull =). Men det varade ju inte länge för sen blev jag på smällen hahha..... Nånå, nu väger jag 57 och har en mycket fin prydlig mamma-valk som hänger över byxlinningen haha..... Så i slutet på månaden ska jag väga 55 kilo och sedan är målet att ligga just över 50. Det här ska lyckas med hjälp av mindre gottande, mamma-barn-gympa och promenader. Jag ska ABSOLUT INTE BANTA! Nej, nej, det finns så mycket gott att äta. Jag ska tillåme fika ibland. Men inte varenda kväll. Mat i vanlig ordning, mindre snask och MER MOTION helt enkelt. Apropå mamma-barn-gympan.....FY SATAN I GATAN säger jag bara! Dra mig i en liten låda!!! Såg en liten lapp på anslagstavlan på MVC om mamma-barn-gympa. "Det låter ju bra" tänkte jag. Jobba lite med bäckenet, ryggen och stärka upp lite förlegade muskler efter graviditet och förlossning. Nu till själva utrycket "mamma-barn-GYMPA". För det första: "mamma-barn" låter lugnt och fint. "Gympa" låter om möjligt ännu lugnare och finare. Typ "plocka äpplen", "cykla med benen", lite knipövningar kanske. TRODDE JAG!!! I torsdags morse pallrade jag och Lucas oss iväg till Rehab-center här i Svedala för att möta upp barnmorskan/instruktören Maria och de andra mammorna. Jag kände två utav mammorna, Sofie och Frida, eftersom vi går i samma föräldragrupp. Jag kan informera om att vi inte det minsta valt ett orginellt namn till vår käre son. LUCAS. Av alla pojk-bebisar i mamma-barn-gympa-gruppen hette inte mindre än 100% !!! Lucas!!! Vad är sannorlikheten för det?? Så nu heter de istället: Lucas 1, Lucas 2 och Lucas 3. Fantasifullt. Men det funkar.
Nånå, nu till den så kallade "gympan". Maria hade lite genomgång och sen satte vi fart. Ärtan Pärtan dra mig i en liten låda vilket tempo!!! Jag har faktiskt tränat workout en gång i tiden och detta var på inget vis något lugnare och finare än den takt vi då höll...... Eftersom Maria är både barnmorska och instruktör så vet hon såklart hur mycket och på vilket sätt man kan träna utan att det är skadligt för det klena bäckenet som ska byggas upp igen. Å tro mig hon använde alla knep för att få oss att ta i allt vad vi hade. Jag hade tolkat Mamma Barn och Gympa som något lite lättsamt men det borde egentligen hetat "Nu Ska Vi Träna Upp Våra Förlegade Fördegade Klena Kroppar Tills Vi Kan Fajtas Med Både Karolina Klüft och Tvillingarna Kallur Och Sedan Med Lätthet Slå Dem Tio Gånger Om! " Jag hade i min enfald inte ens en vattenflaska med mig att släcka törsten med. Sofie hade tänkt till och hade med sig två flaskor och var snäll och gav mig den ena. Men ingen utan oss mammor hade kunnat föreställa oss vad som väntade oss. Jisses vad Maria körde med oss! Workoutpass, höga knän-jogging, armhävningar, sit-ups, ryggövningar och en massa annat som fick svetten att lacka. Men kul var det! Å det ska bli spännande att märka skillnaden från första passet och sista passet vi har. Å nästa gång ska jag ta med mig rejält med vatten..... Bebisarna fick ligga på filtar vid sidan om och de verkade väldigt nöjda med att se sina stackars klena mammor drillas runt i lokalen av en hurtig barnmorska. Vi använde oxå bebisarna i övningarna, fick hålla i dem och dansa till "bumbibjörnlåten" och vi fick hålla dem när vi gjorde vissa övningar, och då gällde det att ta i ordentligt för ingen vill ju tappa sin bebis =). Jag var fullkomligt övertygad om att jag inte skulle kunna gå ordentligt på ett par dagar efteråt då jag har väldigt lätt att dra på mig överjordisk träningsvärk. Men nä, jag kände såklart av träningen men inte värre än så. Ska ladda upp med långa hurtiga promenader så jag kanske är i lite bättre form till på torsdag. Det var det om det.
I fredags kom Micke och Cia hit på middag och med sig hade de såklart Sofie 4 år och även deras små tvillingar Mija och Maija som Lucas lockade ut när vi låg på BB. För att göra en lång historia kort så kom Micke och Cia och Sofie och hälsade på oss på BB när Lucas var 1 dag gammal. Detta var alltså 22 september. Cia var då gravid och skulle föda strax efter nyår, dvs typ nu. Men Lucas var tydligen så attraktiv och snygg redan då för tvillingarna ville ut! Micke och Cia hann inte mer än hem efter sitt besök hos oss förrän vattnet gick! Nu blev det såklart lite dramatiskt med ambulans och neonatal och sängliggande osv. I två veckor lyckades man hålla bebisarna kvar i magen men sedan ville de ut. De föddes i vecka 25+1, vilket kan jämföras med Lucas som föddes i vecka 40+3. En fullgången graviditet. Tvillingarna vägde ungefär 700 och 800 gram när de kom ut och var 32 cm långa. Men med den läkarvård och expertis som finns idag mår tvillingarna idag bra och fick komma hem strax efter julafton. De är nästan lika gamla som Lucas men väger lite mindre än han gjorde när han föddes. Man räknar med att de kommit ikapp när de är kring 2-3 år gamla. Heja heja Mija och Maija!!! Hur som helst hade vi jättetrevligt och klockan blev 02 innan vi kom i säng....lite trött var vi allt dagen efter då man inte kan få ta sovmorgon hur man vill när det finns bebis i huset. Men vi är ganska bortskämda ändå, Lucas sover gärna till kl 9-10 på morgonen men det blir såklart att kliva upp några gånger per natt för att amma oxå. Han sover oftast bra och vaknar bara för att få mat men inatt har han haft nåt fuffens för sig för han ville inte sova ordentligt....vaknade tusen gånger känns det som, och grinig och dan var han oxå......förmodligen kan det bero på att jag inte bara åt kebabpizza igår kväll utan hinkade dessutom i mig två koppar te.....eget fel alltså. Men med en sambo som Ante får man sova ut iallafall, Ante tog Lucas på morgonen och de gosade och sov en stund och övade på att ligga på mage och rulla runt tills det var dags att väcka mig kl 10,30.....så jag har fått ganska bra skönhetssömn ändå. Nu ligger Lucas och sover och det när nog inte länge tills jag gör honom sällskap. Finns ändå inget bra på tv och det kan var skönt att somna tidigt och vakna tidigt istället.



3 kommentarer:

Jenny sa...

Guuud vad jag skrattade när jag läste om träningen! You go girl!!!! Jaha... då blir det ingen cheesecake då att se fram mot? Du får skriva lite oftare... du är så rolig!

Kram på er!

Anonym sa...

Hejja Linda!
Ser framemot dagen då du går upp mot Carro Klüft *asgarv*!

Anonym sa...

haha så skoj det lät!! :D
Ser framemot när vi åker på briardutflykter tillsammsn ;) Jag har inte vetat om att det fanns ett skånedistrikt så jag blev glad när jag läste om det i senaste briardtidningen! :D