torsdag 15 januari 2009

Pyjamasskoj

Allvarsam Lucas leker med mammas pyjamasbyxor.

Lättroad kille.....ett par pyjamasbyxor och livet leker.


Oj, vart tog Lucas vägen...?


Det gäller att hålla fingrarna rätt i mun...eller...?




Ja, tro mig, vi har funderat. Funderat funderat funderat funderat och vi har tänkt tänkt tänkt tänkt och sen funderade vi lite till. Vi har vägt för- och nackdelar, vi har vridit och vänt, undrat och kännt. Jo, vi vill ha en hund till. Vi saknar Avanti såklart men framförallt är det jag som saknar "hundlivet". Träning, tävling, utställning mm mm. Det är ju faktiskt mitt stora intresse att träna hund. Avanti var min tredje hund men den första jag tränade spår och lydnad med. Det gick bra, det gick jättebra för vi tog vårt lydnadsdiplom i somras. Sedan blev jag för tjock för att tulta runt på tävlingsplan så det kändes gött att vi skrapade ihop tre förstapris på tre raka tävlingar =). Sedan kom Lucas. När Lucas var två veckor gammal fick vi som ni vet tyvärr ta bort vår käre Avanti. Molly finns såklart kvar hos oss och hon har varit väldigt enkel och bekväm att ha när vi haft en nyföding i huset =). Men nu har vi kommit in i rutinerna och jag känner att jag vill ha ett liv förutom "mammalivet". Jag vill praktisera mitt stora intresse, att träna hund. Som det är nu terroriserar jag mina kära vänner med att följa med dem när de tränar sina hundar. Jag tillåme tvingar dem att tävla bara för att JAG vill följa med och titta. Så, innan mina vänner blir helt galna på mig känns det som om det e lika bra att jag skaffar mig en egen hund att träna =). Lucas är snart 4 månader gammal och visst kan småbarnsåren vara jobbiga. Men om det ska fortsätta som det är nu känns det helt okej. Lucas sköter sig alldeles utmärkt och är en väldigt snäll bebis. Jag törs påstå att det är ett klokt beslut att vi skaffar valp nu. Jag är hemma från jobbet. Andreas är hemma två veckor i månaden och då är han helt ledig. Lucas kan varken gå eller krypa än, dvs jag behöver bara springa efter EN bebis, alltså hunden i det här fallet =). Det är snart vår. Jag kommer att få något kreativt att pyssla med, inte bara torka bajserumpor och kräk. Nej, jag kommer även få torka hundekiss och plocka bajs i vardagsrummet. Hahahhaaha....nej, allvarligt, jag vill vara något mer än "bara mamma". Jag vill ha något eget att pyssla med. Kunna låta Lucas vara med Andreas och bara sticka iväg och träna och tävla och ställa ut. Givetvis är Lucas det finaste vi har och han ska få all uppmärksamhet i första hand. Givetvis. Men för att vara en bra mamma tror jag att man oxå ska ha lite "egentid". Eftersom hundar är mitt stora intresse faller det sig naturligt att skaffa en valp. Visst, mycket jobb i början, men som sagt, tro mig, det har vi räknat med. Dessutom är vi HELT lediga både jag och Andreas två veckor i månaden. Eftersom jag funderat dag och natt i två månader törs jag oxå påstå att detta inte är ett överilat beslut utan vi har verkligen tänkt på allt. Vi har oxå funderat på en annan ras än briard. Kanske en labrador. Schappendoes. Bouvier. Eller varför inte en golden. Men nix, vi har blivit insnöade på briard. Det blir lätt så =). Det jag vill säga är, vi är inte galna, vi har tagit ett noga övervägt beslut. Lucas ska få en lillasyster. En sådan lurvig en med fyra tassar. I detta nu ligger Avantis mamma och knystar fram sin tredje kull valpar. Vi hoppas att det blir en liten tös över till oss =).


Givetvis kommer ni snart bli uppdaterade om hur det gick. Ha en trevlig kväll!



4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej!
Tack för grattiset.
För det första måste jag säga att Lucas är jääääkligt söt! Speciellt på fotot där han skrattar. Måste nog få hålla honom nästa gång vi ses?!

Det kommer säkert att gå bra med en valp Linda! Jag tror visst att man kan vara mer än bara mamma... och Lucas har ju faktiskt en pappa också! Skall bli spännande att höra hur valpningen gick!

Ska också bli kul med tacos-kväll! Roligt att du tar lite trevliga initiativ. Jag får nog vänta med att bjuda hem tills vi har det lite mer i ordning hos oss... inte gästvänligt här! men jag kommer så gärna till dig.

Kram på dig å tack för hjälpen sist.

Anonym sa...

Hej! Kan bara säga att jag tycker ni gör helt rätt. O varför gå i från en sån trevlig ras? :)
Nu väntar vi spänt på att Ruffa ska valpa.. Så tjock hon e.. borde komma närsom!!! Ska bli skoj o mys am en liten briardvalp igen.. Fast det e kasnke inte så br för min del som redan e sååå valpsjuk o vill ha en till.
Men jag ser framemot att följa er enda från början denna gången!
Kram!

Anonym sa...

Har sagt det innan och säger det igen: GO FOR IT!

Skulle det blir lite tung-rott kan du lämpa över ungen till min sambo och hunden till mig =)!
Har kommit på ett namn till voffsingen, men det tänker jag inte skriva här *fniss*. Kanske någon som "tar" det (för det är ju SÅ unikt...).

Anonym sa...

Åh så söt han är Lucas!

Självklart måste man få vara något mer än "bara" mamma. Så jag tycker ni gör rätt i att skaffa hund! Jag önskar själv att jag hade något intresse som jag verkligen brinner för. När får ni ta hem henne?