fredag 9 oktober 2009

Yippee!

Cookie var i full fräs nu ikväll så jag tänkte att det vore bäst att träna henne lite så hon blir trött i huvudet, blir hon det betyder det att jag får sitta lugnt i soffan utan en briard i knät..... =)
Vi tränar ju som sagt spår och än så länge är vi nybörjar kan man säga. Men så småningom ska man börja lägga små apporter i spåret, när man tävlar är det små träpinnar ca 1 dm långa och 2 cm tjocka. När man ska lära hunden att notera dem i spåret och dessutom plocka upp dem åt husse eller matte så börjar man med att träna apporterna separat. Utanför spåret.
Vi började i köket =). Jag hade först tänkt ha liggmarkering men ändrade mig sedan till att göra som de flesta, dvs att hunden plockar upp apporten med munnen och lämnar av den till husse eller matte.
Jag körde med klicker och lade ner pinnen på köksgolvet. Cookie nosade. Jag klickade, hon fick korv. Så gjorde vi några gånger och sedan väntade jag med klicket. Då la hon sig ner. Jag tog apporten i handen och då kom hon fram och tog den från min hand! KLICK! Mycket belöning. Sedan lade jag den på golvet igen. Cookie tog upp den med munnen =). Sedan lade jag den en bit bort från mig. Cookie gick fram och hämtade den och bar den hela vägen tillbax till mig!
Allt detta tog kanske 5 minuter, om ens det. Sedan slutade vi träna för man ska ju sluta när det går som bäst! Imorgon provar vi igen och ser om hon kommer ihåg det =)
Nu är det IDOL och sedan tidigt i säng för vi ska upp tidigt och spåra!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Klicker träning är bara bäst!!! Hejja Cookie som fattar snabbt! Å duktig matte förståss...

Unknown sa...

Stackars Lucas som är förkyld... Nåväl, då får väl de andra på babysimmet lite lugn och ro, ingen Lucas som far fram som en ångvält? ;)
Ha det så skoj på lydnaden ikväll!
Längtar till onsdag!!!

Eva sa...

Trodde inte, att ni skulle komma i lördags. Jag ställde in vår träning, eftersom jag hade (har) mycket, som ska vara gjort innan den förargliga frosten kommer.
Ser, att ni varit både flitiga och duktiga med spåpinnarna. Det bådar gott. Tänk på ,att inte hjälpa henne i onödan. Det är bra om hon får tänka till lite själv, så försök att vänta ut henne lite.
Ses vi på lördag?
Eva o Karru